18 dubna, 2024
Administrativní centra a kanceláře

Úsporná opatření by neměla zasahovat do společných prostor, ale míst pro pracovníky. Dvoumetrové odstupy jsou v praxi často sci-fi

Aktuálním post-covidovým trendem pro zefektivnění prostor je například zkombinovat zajímavým způsobem open a closed space, a oddělit tak pracovníky do menších týmů. Tomu při zachování stejné plochy společných prostor pomůže zmenšit pracovní plochu na zaměstnance (typizovaný stůl 70 x 140 cm). Díky tomu se získá místo pro optické členění prostoru a vložení různých oddělujících prvků – od skleněných příček, až po paravány, dřevěné lamely či nábytkové solitéry. Zvýšený zájem je nyní i o tzv. „phone booth“ prvky s odvětráváním a vytváření menších call roomů třeba z větších zasedaček pro častější online hovory. Pro zaměstnance, kteří jsou často v terénu je vhodné zkusit i například metodu hot deskingu, kdy není v rámci daného dne dáno pevné místo.

„Aktuálně vidíme u velkých zaměstnavatelů principiální přehodnocení strategie využívání kancelářských prostor a jejich umístění v rámci měst. I přes to, že masivní využívání home office či přesun části zaměstnanců do coworkingu se nijak zásadně nekoná, kladou si nyní velké firmy otázky k tomu, kolik lidí bude do budoucna využívat home office a jak bude vypadat pracovní prostor jako takový. Firmy také přehodnocují, nakolik je hodnotné sídlit v centru měst, pokud se část jednání úspěšně přesunula online. Prvotní dopad na nové potřeby je nutnost více menších call/meeting roomů pro vzdálená jednání, ale to je jen začátek,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.

Důvody, které brání masivnímu přechodu firem na home office jsou pak nasnadě, jak dále Procházka dodává: „Tato řešení znamenají na jedné straně vyšší finanční náklady, na které firmy v době úspor nemají a na straně druhé reálné snížení produktivity práce, přičemž ani jedno si v době úspor a propouštění nemohou firmy dovolit. Rozdíly v užívání home office jistě budou u juniorních a seniorních pozic, kreativních vs. podpůrných činností. Očekáváme ale zásadní přehodnocení potřeb. V kontextu je ale nutné si uvědomit, že home office znamená praktické přenášení fixních nákladů firem na zaměstnance, ať už si to sami uvědomují, či nikoli.“

Zdroj/foto: Prochazka & Partners/Titulní ilustrativní foto (www.pexels.com)

Related Posts