12 dubna, 2021
Obchodní centra a retail

V regionu EMEA je ve výstavbě 11,1 milionů metrů čtverečních nových nákupních center

Podle společnosti CBRE, světového lídra komerčních realitních služeb, je v Evropě, na Středním východě a v Africe (EMEA) ve výstavbě 11,1 milionů m2 nových nákupních center.

Turecko, Spojené arabské emiráty a Rusko jsou nejaktivnějšími zeměmi ve výstavbě nových nákupních center, které realizovali více než 50 % celkové výstavby v roce 2017.

V Turecku byla v první polovině roku 2017 dokončena výstavba 300 000 m2 nových nákupních center. Těsně za Tureckem jsou Spojené arabské emiráty, kde jsou aktuálně ve výstavbě 2 000 000 m2, z čehož více než tři čtvrtiny výstavby v celé zemi připadá na Dubaj. Na trh přicházejí nové projekty, které se snaží odlišit zajištěním prostředí a zážitků, které lze jen stěží replikovat online. Jedním z významných nových projektů, které se o toto snaží, je Meydan One Mall, kde bude k dispozici více než 100 prodejen potravin a nápojů, největší zastřešený lyžařský svah a čtvrť s obchody s luxusním zbožím.

V zemích Evropy a východní Evropy najdeme nejaktivnější trhy s výstavbou nákupních center v Rusku, Polsku a na Ukrajině, kde je plánováno velké množství stavebních projektů. Plánovaná výstavba v Rusku v současné době zahrnuje 1 900 000 m2 a je z velké části umožněna zlepšením makroekonomických ukazatelů spojených s prognózou výrazného zvýšení maloobchodního prodeje, který začíná zlepšovat vyhlídky developerů.

Katarína Brydone, Head of Retail společnosti CBRE řekla: “Nový development v rámci Evropy zpomaluje, jelikož velká část trhu už dosáhla optimální míry saturace s ohledem na kupní sílu obyvatelstva. Pokud budeme uvažovat o České republice, tak už není mnoho prostoru na nový velký development, s výjimkou Prahy. Současní developeři a majitelé nákupních center se proto soustředí především na možnost expanze stávajících dobře fungujících nákupních center. Díky stárnutí současných nákupních center a limitované nové výstavbě se však největším trendem stává redevelopment stávajících nákupních center.“

Ve Velké Británii je plánován největší objem výstavby nákupních center v západní Evropě s celkovou novou plochou 460 000 m2, který má být dokončen v průběhu příštích pěti let.

Ve Francii je plánován druhý největší objem výstavby nákupních center ve výši 409 000 m2 a v těsném závěsu následuje Španělsko s 345 000 m2. Ekonomické oživení ve Španělsku zlepšuje výkonnost realitního sektoru a vyhlídky investorů a developerů.

Rozšiřování stávajících nákupních center zůstávají oblíbeným způsobem, jak získat dodatečnou podlahovou plochu, zejména na trzích v západní Evropě. Expanze představují až 20 % výstavby nákupních center v zemích EMEA s největším objemem plánované výstavby tohoto druhu ve Velké Británii, Irsku a Rakousku. Velká Británie má v plánu největší objem přistavěných nákupních center v Evropě ve výši 69 000 m2 ve Westfield London.

Zdroj/foto: CBRE s.r.o./Unibail-Rodamco SE (OC Chodov Praha)

Podobné příspěvky