16 dubna, 2021
Obchodní centra a retail

Ve střední a východní Evropě dominují maloobchodu nákupní centra

Rychlý růst HDP v posledním ekonomickém cyklu, nízká nezaměstnanost i rostoucí mzdy přispěly k boomu módního segmentu v regionu střední a východní Evropy (CEE). Vyplývá to z nejnovější výzkumné zprávy společnosti Colliers International nazvané „ExCEEding Borders“ (Překračování hranic CEE) s podtitulem „módní odvětví ve 14 zemích regionu CEE“.

Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International pro CEE, vysvětluje:
„S rostoucími disponibilními příjmy, které se přibližují průměrným hodnotám Evropské unie, se v CEE móda a doplňky stávají jednou z hlavních kategorií, za něž spotřebitelé své prostředky utrácejí. Rychlý nárůst HDP v posledním období spolu s nízkou nezaměstnaností a zvyšováním mezd přispěly k současnému boomu módního segmentu v regionu.“

Mezi klíčová zjištění výzkumné zprávy patří:  

  • Maloobchodní prodeje narůstají v celém regionu: v rámci cyklu roku 2017 dosáhly nejvyšší úrovně v Rumunsku, a to 11 %.
  • Maloobchodu v CEE dominují nákupní centra; jediným trhem s převládajícím high street segmentem je Praha. Největším trhem nákupních center v regionu je Polsko se zastoupením téměř 500 různých subjektů o celkové ploše 11,8 milionu metrů čtverečních hrubé pronajímatelné plochy.

Marjan Gigov, ředitel oddělení Retail společnosti Colliers International v České republice, dodal: „Praha patří mezi 30 nejvyhledávanějších destinací světa a v roce 2017 ji navštívilo více než 7 milionů turistů. To spolu se stabilní ekonomickou situací, rostoucími disponibilními příjmy a vysokým povědomím místních obyvatel o značkách vytvořilo ideální prostředí pro mnoho luxusních i současných módních brandů, které si ve městě zřídily přímé zastoupení. Z Prahy se tak v rámci celého regionu střední a východní Evropy stala prvotřídní destinace pro nákupy v segmentu high fashion.“

  • Největší módní značky aktivní v zemích CEE-14 dosáhly úrovně obratu
    350–450 eur/metr čtvereční/měsíc.
  • CEE nadále přitahuje mezinárodní obchodní řetězce – k významným uvedením na trh došlo v Polsku (Primark), Rumunsku (Victoria’s Secret) a Lotyšsku (Van Graaf). V regionu jsou aktivní i polské značky, například Sizeer se zastoupením na sedmi trzích (Litva, Lotyško, Estonsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko).
  • Kromě své přítomnosti v nákupních centrech mají v CEE-14 módní značky významný vliv také na segment e-commerce – ve čtyřech zemích regionu (Bulharsku, Estonsku, Polsku
    a České republice) se móda na celkovém objemu prodejů online podílí více než 30 %.

K nejvýznamnějším zástupcům módního segmentu na trzích CEE patří například H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A a TK Maxx. Přehled klíčových hráčů v regionu přináší následující tabulka:

Zdroj/foto: BEST Mediální společnost, s.r.o./Ilustrativní foto (www.pexels.com)

Podobné příspěvky