18 září, 2021
Administrativní centra a kanceláře

Covid inicioval novou certifikaci budov, řeší vnitřní prostředí z hlediska zdraví

Pandemie Covidu 19 vyvolala vznik nové certifikace. Well Health-Safety Rating řeší vnitřní prostředí budov, jejich provoz a správu z pohledu dopadů na zdraví. Jeho držitelem jsou již i první stavby v Česku, například budova Parkview, kterou společnost Skanska dokončila nedávno na pražském Pankráci.

„Nový certifikační systém vytvořilo více než 600 odborníků z řad zdravotníků, virologů, ale i architektů, stavařů či dalších akademiků v rámci organizace Well Building Institute, která již několik let uděluje certifikaci posuzující kvalitu vnitřního prostředí budov Well,“ informovala výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.

Contera postaví v srdci Ostravy inteligentní administrativní budovu Organica

Environmental manager společnosti Skanska Eva Nykodymová novou certifikaci a její vznik představila v rámci webináře Šetrná řešení v praxi, který pravidelně organizuje Česká rada pro šetrné budovy pro architekty. Podle ní jde o velmi propracovaný systém požadavků na správu a provoz budov, který řeší postupy čištění a sanitace, havarijní připravenost na různé krizové situace, nastavení vzduchotechniky a teplovodního systému. Zásadní je úloha facility managementu, řízení budovy podle nastavených přísných postupů a také komunikace vůči nájemcům.

Také Česká rada pro šetrné budovy na situaci kolem koronaviru zareagovala a to tak, že pro majitele a provozovatele veřejných budov připravila přehlednou infografiku, která jasně ukazuje, jak a kde zavádět opatření, která mají napomoci tomu, aby byla budova z hlediska přenosu viru co nejlépe zabezpečena.

„Je třeba řešit vzduch, dotykové plochy, turnikety, kliky, výtahy, kuchyňky, toalety atd.,“ vypočítal místa, kde je třeba soustředit se na hygienu ve veřejných budovách Head of Asset Management CA IMMO Jan Baxa.

Kanceláře s rozestupy mezi pracovními místy

Koronavirus výrazně mění fungování lidí v kancelářích. Ubývá zde pracovních stolů, a naopak přibývá neformálních posezení. Zároveň s redukcí pracovních míst ale rostou nároky na prostor. Pracovní místa se rozvolňují a mají větší pracovní zónu z důvodu dodržování bezpečnostních rozestupů. V době před covidem se kanceláře zařizovaly tak, aby na prvním místě zajistily potřebu socializace. Nyní je v hledáčku především bezpečí. V době po covidu tak budou podle psychologa z týmu participativního plánování a designu ČVUT Univerzitního centra energeticky efektivních budov (UCEEB) Igora Kytky mizet openspacy nabízející čistě fixní pracovní místa. Nezbytností bude kvalitní zázemí pro telekonference a důraz na fyzično kanceláří, které zajišťuje prožívání firemní kultury a sociální soudržnosti.

Dopady covidu podle něho budou nejspíše trvalé. Do stavu před koronavirem se již firmy nevrátí. Všechny, i ty, které byly k moderním formám sdílených míst a vzdálené práce dosud rezervované, si totiž vyzkoušely home office, který nepřináší výhody jen zaměstnanci v podobě ušetřeného času na dojíždění do práce. I zaměstnavatelé při něm šetří, a to náklady na kancelářský prostor. Určitý hybridní mód s vyšší flexibilitou práce v kanceláři zkombinované s několika dny home office podle něho po covidu zůstane zachován u většiny firem.

Matyáš Procházka Director, Head of Property and Asset Management ze společnosti Colliers je v tomto ohledu opatrnější. Podle něj systém home office může být krátkodobě efektivní, ale jako trvalé řešení není úplně funkční. Podle výzkumů, které společnost Colliers International provedla letos na jaře totiž klesá výkonnost lidí. Home office klade velký nárok na řízení lidí a znemožňuje sdílení firemní kultury. Také podle Nykodymové první odhady odborníků hovoří aktuálně jen o pětiprocentním poklesu obsazenosti kancelářských budov. Nájemci kanceláří se podle ní do práce postupně vracejí. Zjišťují totiž, že home office a vzdálené připojení s využitím telekonferencí vše nevyřeší.

HR manažeři v souvislosti s covidem sledují větší důraz na flexibilitu a možnosti home office, ale také na kvalitní vnitřního prostředí kancelářských budov ze strany zájemců o práci. Projevuje se to i na straně zaměstnavatelů, kteří si uvědomili význam lidí.

„Takový ten přístup People first tedy Lidé především bude přetrvávat,“ řekla Lenka Vokáčová Relationship Manager z ManpowerGroup.

O České radě pro šetrné budovy

Česká rada pro šetrné budovy (CZGBC) spojuje společnosti a organizace z oblasti šetrného stavebnictví: od projektantů, architektů přes dodavatele materiálů a technologií až po stavební firmy a developery. Chce podněcovat tuzemský trh k přeměně způsobů, jakými se navrhují, staví, rekonstruují a provozují budovy a urbanistické celky. Cílem je vytvořit zdravé, prosperující, ekologické a společensky ohleduplné prostředí s vyšší kvalitou života. Od svého vzniku v roce 2009 úzce spolupracuje s celosvětovou zaštiťující organizací – Světovou radou pro šetrné budovy (World Green Building Council), sdružující přes 90 zemí. V současné době má více než 80 členů.

Zdroj/foto: Hero & Outlaw a.s./Ilustrativní foto www.pexels.com

Podobné příspěvky