Duben 19, 2019
Průmysl a logistika

P3 v loňském roce podepsala v průměru jednu novou nájemní smlouvu denně. Za růstem stojí boom e-commerce

Dlouhodobý investor a developer průmyslových nemovitostí, společnost P3 Logistic Parks, hodnotí předcházející rok jako úspěšný – zčásti i díky strmému nárůstu poptávky po e-commerce službách, které pro svůj provoz potřebují strategicky umístěné sklady napříč Evropou. Klientské portfolio P3 se rozrostlo o 20 %, přičemž podíl retail nájemců poprvé v historii společnosti překonal 30 %. Zatímco na českém trhu průmyslových nemovitostí zabírají retail a e-commerce asi 15 %, v českých P3 parcích tvoří kamenné i internetové obchody téměř třetinu a v Praze dokonce až 44 % ploch.

V loňském roce se portfolio P3 rozrostlo o bezmála půl milionu metrů čtverečních, které vyvažuje strategický prodej 250 000 m2 vedlejších aktiv. Společnost v roce 2018 zahájila nebo pokračovala ve výstavbě více než 1,2 milionu m2 BTS a spekulativních developerských projektů, z toho 90 000 m2 v České republice. Obsazenost v parcích P3 zůstává nad 95 %.

„V logistickém byznysu se sešly ideální podmínky – od ochoty k investicím, přes technologické inovace, až po zvýšenou poptávku zákazníků,“ říká Ian Worboys, generální ředitel P3 Logistic Parks. Logistika dnes představuje jednu z nejatraktivnějších a nejstabilnějších investičních příležitostí. Nadále nás zajímají potřeby našich zákazníků a naše rostoucí portfolio retail klientů oceňuje hlavně náš flexibilní a dlouhodobý přístup, díky kterému se k nám stále vracejí. I díky tomu jsme v minulém roce podepsali v průměru jednu novou nájemní smlouvu každý den, zavázali jsme se k výstavbě více než 660 000 m2 logistických prostor a připravujeme také výstavbu významných spekulativních projektů v Evropě.

P3 Prague Horní Počernice

Nejvýznamnější smlouvy a projekty P3 za rok 2018:

  • Zahájení výstavby prvního G+3 skladu v Evropě; 190 000 m2 pro předního e-commerce klienta v Itálii
  • Přesně 30 000 m2 high-tech automatizovaných BTS prostor pro Lamborghini a Ducati v italském parku P3 Sala Bolognese
  • Zahájení BTS výstavby 30 000 m2 pro společnost Airbus v P3 Illescas u Madridu
  • Téměř 130 000 m2 brownfieldový projekt v německém parku P3 Kamen, kde bylo 37 000 m2 předpronajato společnosti Arvato, jež se zabývá servisem a logistikou telekomunikačních zařízení
  • Instalace největšího evropského B2B virtuálního studia Virtuplex v parku P3 Prague Horní Počernice
  • Zahájení největší spekulativní výstavby v České republice, 60 000 m2 v P3 Lovosice
  • Development nového vlajkového parku na Slovensku, P3 Bratislava Airport, se 46 000 m2 ve výstavbě pro retailera Action
  • Dokončení 30 000 m2 BTS projektu pro Ingram Micro ve francouzském P3 Lomme
  • Rozšíření parku P3 Piotrków: v roce 2018 bylo dokončeno celkem 54 900 m2 a byla zahájena výstavba dalších 59 000 m2
  • Akvizice 16 hektarové plochy vhodné pro výstavbu logistického parku o rozloze 80 000 m2 severozápadně od Bukurešti

Od své akvizice singapurským státním fondem GIC v prosinci 2016 za 2,4 miliardy EUR rozšířilo P3 své portfolio na víc než 4,1 milionu metrů čtverečních pronajímatelné plochy a další pozemky pro výstavbu 1,3 milionu metrů čtverečních ploch. V rámci P3 se společnost rozrostla na víc než 140 odborníků v devíti zemích Evropy. V roce 2018 jmenovala P3 nového ředitele svých aktivit v Německu, Sönke Kewitz, nového ředitele pro Polsko, Bartolomieje Hofmana, a v neposlední řadě také nového ředitele P3 ve Francii, Christopha Chauvarda.

P3 Bratislava Aiport

Společnost P3 pro své klienty každoročně pořádá konferenci P3 Momentum orientovanou na trendy z oblasti real estate a technologií. V říjnu se na ní v Praze sešlo více než 200 zástupců z řad odborníků z byznysu i zákazníků P3. Na konferenci vystoupil Alex Hislop, viceprezident a Head of Retail společnosti DHL Supply Chain, Christophe Révirron, ředitel společnosti Merck Healthcare, CEO společnosti Bedestrian vyvíjející autonomní vozidla, Shadi T. Mere, a jako hlavní řečník konference se představil světoznámý futurista Sean Culey.

„V době tzv. ‘informační éry‘ se objevuje několik univerzálně platných pravidel. Zejména orientace na zákazníka se stává jádro nového směřování byznysu. Personalizace, servitizace a automatizace mění způsob, jakým se dělá byznys, a tím pádem se mění i potřeby pro skladování, kompletaci a distribuci zboží. Žijeme v zajímavém období plném kreativních i rušivých vlivů, a proto P3 považuje za svou povinnost tyto trendy sledovat, zkoumat a předávat svým klientům,“ vysvětluje v souvislosti s P3 Momentum Ian Worboys.

P3 se také jako první developer průmyslových nemovitostí připojil k iniciativě OSN Global Compact. Zavázal se přijmout udržitelné a společensky odpovědné zásady podnikání a pokračovat v tom, co již dělá – implementovat ve svých parcích zelené technologie, zajímat se o komunity v okolí svých parků a spolupracovat s akademickou i odbornou sférou s cílem vytvářet lepší průmyslové prostory.

Zdroj/foto: P3 Logistic Parks s.r.o./Titulní foto – P3 Kamen, Německo

Podobné příspěvky