19 dubna, 2024
Obchodní centra a retail

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. Na špici žebříčku se vrací hongkongská CAUSEWAY BAY

  • Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. S nájemným 230 eur za metr čtvereční měsíčně v pražské ulici Na Příkopě obsadila 19. příčku a polepšila si tak oproti minulému roku o 3 místa. 
  • Newyorská Horní pátá avenue se po výrazném poklesu cen nájemného propadla na druhé místo 
  • Londýnská New Bond Street je nejdražší v Evropě a třetí nejdražší na světě
  • 30. vydání globální zprávy ukazuje nové trendy v proměňujícím se odvětví maloobchodu 

Hongkongská Causeway Bay po pěti letech vystřídala newyorskou Horní pátou avenue na pozici nejdražší nákupní ulice světa podle cen nájemného, jak vyplývá ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield.

Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 30., sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě. Nejdražší z nich z hlediska nájemného v nemovitostech nejvyšší kategorie v celkem 65 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku.

Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. Zatímco Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí, jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i ty prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Důležitým faktorem pro stanovení výše nájmu je také umístění jednotky v rámci ulice a velikost výkladní plochy. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za m2.

Pařížská letos zažila skvělý rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě, jmenovitě Tous, Vapiano a Swarovski. Světová značka H&M v Myslbeku pak rozšířila a rekonstruovala své dosavadní prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro Českou republiku. Své dveře otevřel i nový Choco bar.

„Ulici Na Příkopě už nyní vnímáme jako nejvýznamnější nákupní třidu v Česku díky její strategické poloze, dobře performujícím retailerům a frekvenci jak turistů, tak místních. Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě a dodává: „Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin, výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s významnou retailovou plochou. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního Muzea, která je velmi zdařilá.“

V důsledku výrazného poklesu cen nájemného v New Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí – průměrné nájemné zde dosahuje 2 250 dolarů za čtvereční stopu za rok oproti 3 000 dolarům v předchozím 12 měsíčním období. Hongkongská Causeway Bay se i navzdory mírnému propadu průměrných cen nájemného vyhoupla na první místo s 2 671 dolary za čtvereční stopu ročně. Třetí místo na žebříčku patří s 1 744 dolary za čtvereční stopu/rok londýnské New Bond Street, která je zároveň nejdražší lokalitou v Evropě a kde se ceny nájemného meziročně v podstatě nezměnily. To potvrzuje, že prodejci luxusního a špičkového zboží stále považují britskou metropoli za hlavní nákupní destinaci.

V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1 519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1 466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1 219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 – 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.

Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.

Autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield, prohlásil: „Globálně je o špičkové maloobchodní lokality stále velký zájem, jelikož přední obchodníci využívají prodejny v rámci své strategie přilákání a udržení zákazníků.

Globální trendy sice nejsou všude zcela stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.“

Justin Taylor, vedoucí maloobchodního týmu společnosti Cushman & Wakefield pro region EMEA, uvedl: „Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby.

Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět ve Spojených státech a Velké Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“

Výsledky podle regionů

EMEA

Cenově nejdostupnější ulice Evropy se nachází v litevském Kaunasu s 19 dolary za čtvereční stopu ročně. Nejvyšší meziroční zvýšení zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárůstem o 30,4 % na 98 dolarů za čtvereční stopu a rok. K největšímu poklesu naopak došlo v istanbulské Bagdat Caddesi – o 24 % na 178 dolarů za čtvereční stopu ročně. Nejdražší evropskou lokalitou je londýnská New Bond Street a ze zprávy vyplývá, že dobře si vedly i poptávka a ceny nájemného na dalších hlavních tepnách Londýna. Čtyři města z první evropské desítky připadají na Itálii (Milán, Řím, Benátky a Florencie) a na desáté příčce se umístila nejdražší německá ulice, Kaufinger/Neuhauser v Mnichově.

Amerika

V USA řada velkých obchodních domů zeštíhluje a vytváří formáty cílené na místní klientelu, přičemž kromě prodeje produktů se více zaměřují i na služby zákazníkům. Pokračuje růst v segmentu potravin, byť s důrazem na „zdravé, rychlé a neformální“ občerstvení. V širším pohledu patří obchodníci v USA i nadále mezi nejmodernější na světě a zdejší nejlepší firmy utvářejí budoucnost maloobchodu prostřednictvím konceptů, v nichž merchandising plně staví na lokálních uživatelích aplikací. Řada postupů, jež tyto firmy nyní uplatňují, se v příštích letech stane v maloobchodu standardem.

Největší růst cen nájemného v tomto regionu zaznamenala ulice Alameda Lorena v São Paulu – 62,5 % (52 dolarů za čtvereční stopu ročně) a největší pokles naopak Chevy Chase ve Washingtonu – 33,3 % (50 dolarů za čtvereční stopu ročně).

Asie a Tichomoří

Rychlou expanzi v Číně nadále podporuje koncepce tzv. „nového maloobchodu“, která kombinuje prodejní kanály online a offline, velká data, logistiku a komplexní dodavatelské řetězce. Role kamenných prodejen se proměňuje z výlučné obsluhy zákazníků a prodeje produktů na integrovanou platformu. Tradiční maloobchod nyní plní více funkcí, jako je např. propagace značek, zprostředkování zážitků zákazníkům a distribuční centra, zejména v segmentu čerstvých potravin.

Maloobchodní trh v Hongkongu se za poslední rok vzchopil zejména díky návratu turistů z pevninské Číny. Povzbudivé počty přijíždějících turistů a výsledky maloobchodního prodeje, zejména v kategorii hodinek a klenotů, vedou luxusní značky k zájmu o návrat na trh, budou-li k tomu mít v dobrých lokalitách příležitost.

Na špici celosvětového žebříčku se vrátila Causeway Bay, přičemž naopak nejlevnější lokalitou regionu s 15 dolary za čtvereční stopu a rok se stala ulice Ambattur (MTH Road) v indickém Čennaí. Nejvyšší růst zaznamenalo centrum Century City v Makati ve filipínském Národním metropolitním regionu, kde se ceny nájemného zvýšily o 69,3 % na 63 dolarů za čtvereční stopu a rok.

Zdroj/foto: Cushman & Wakefield, s.r.o./CBRE s.r.o.

Related Posts