Červenec 18, 2019
Obchodní centra a retail

Nové značky do České republiky stále přicházejí a zřídka odcházejí

Českému maloobchodu se daří a země je stále stabilní a velmi lákavá pro zahraniční značky. Vyplývá to ze statistik CBRE ukazujících, kolik nových značek do České republiky za posledních pět let přišlo a kolik zde své působení ukončilo.

Česko je v hledáčku zahraničních firem velice oblíbenou destinací. Za posledních pět let k nám přišlo více než 120 nových značek, přičemž za stejnou dobu zemi opustily pouhé dvě desítky. To je zcela zanedbatelný počet, uvážíme-li, že na českém trhu působí několik tisíc značek. Potvrzuje to fakt, že český maloobchodní trh je ve velice dobré kondici.

Příkladem úspěšných příchozích značek na českém trhu v posledních pěti letech jsou například Flying Tiger Copenhagen nebo Superdry, které začínaly vlajkovou prodejnou v Praze. Flying Tiger Copenhagen má v České republice již sedmnáct obchodů a Superdry šest prodejen. Stejně tak značka Tous, která vstoupila na trh před třemi lety a stala se z ní nová hvězda předních šperkařských konceptů. Nyní má po celé zemi už dvanáct prodejen, říká Tomáš Beránek, Head of High Street Retail and Tenant Representation společnosti CBRE.

Příchody nových značek

Příchody nových značek ovlivňuje především jeden faktor: to, kolik a jakých maloobchodních projektů, od nákupních nebo outletových center, se v daném roce otevírá. Například v roce 2017 bylo otevřeno rozšíření obchodního centra na pražském Chodově, které přilákalo hned 24 nových značek. Proto v roce 2017 byl 63procentní nárůst nových značek v porovnání s rokem 2016.

Outlet Arena Moravia

V loňském roce k nám přišlo 29 nových značek, což je sice pokles o 26 procent oproti roku 2017, avšak loni se u nás neotevřelo žádné větší nákupní centrum. Mezi nové hráče patří například Valentino, Fresh Corner, My Brand, Christian Louboutin, Lilou nebo Starbucks Reserve.

Počet značek, které Česko opustily: loni to bylo pět (všechny z oblasti módy: dvě ze střední cenové kategorie a tři luxusní), předloni dvě a v roce 2016 jedna. Přesto byl rok 2018 z tohoto pohledu druhým nejsilnějším za posledních pět let.

Nárůst gastronomie

Dramatické nárůsty má již druhým rokem gastronomie. Minulý rok měla gastronomie již 21procentní podíl v počtu nových značek. I v roce 2017 byl podíl gastronomie na dvouciferném čísle. Největší zastoupení má dlouhodobě luxusní a byznys móda (31 % v roce 2018) a oblečení střední cenové úrovně (28 % v roce 2018). To kopíruje životní styl lidí především ve velkých městech, a odráží to i dobrou kondici české ekonomiky. Lidé disponují většími obnosy peněz, které jsou ochotni utrácet.

Velký nárůst v roce 2018 zaznamenaly rovněž prémiové značky na okrajích Prahy, což mělo na svědomí především otevření outletového centra Premium Outlet Prague Airport v Tuchoměřicích nedaleko letiště v Praze.

Z dlouhodobého pohledu na český trh vstupují nejvíc mezinárodní řetězce, které jsou mezi českými zákazníky velice oblíbené a rok za rokem zvyšují počty svých prodejen. Nejvyšší dosahované nájemné (Prime Rents) se za poslední rok navýšilo o inflaci na úroveň 230 EUR/m2/měsíc na hlavních obchodních třídách. Zatímco v obchodních centrech byl růst téměř 4 % na 140 EUR/m2/měsíc.

Zdroj/foto: CBRE s.r.o./Crest Communications, a.s.,

Podobné příspěvky